عصر ظهور
یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, :: 12:15 ::  نويسنده : فرشید میجانی

مفهوم آخر الزمان

دورة پاياني دنيا و زمان شكل‌گيري ظهور و حكومت مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف)
«آخرالزمان» تركيبي اضافي و به معناي بخش پاياني زندگي دنيا است. توجه به «آخِرالزمان» در فرهنگ بيشتر دين‌ها و آيين‌هاي بزرگ ـ به‌ويژه در اديان ابراهيمي ـ به ‏چشم مي‏خورد. اين توجه در فرهنگ اسلامي از اهميّت ويژه‌اي برخوردار است.
واژه آخرالزمان در قرآن به كار نرفته است؛ اما مطالب گوناگوني در بارة آن، از آيات قابل استفاده است. قرآن كريم به طور كلّي، جهانيان را به دو بخش پيشينيان و پسينيان تقسيم كــرده  و بـــراي هـــر يك ويژگي‌هايي بيان نموده است. به نظر مي‌رسد بتوان پسينيان را بخشي از انسان‌هاي آخرالزمان دانست.

دربـــارة آغـــاز شكــل‌گيري و چگونگي انجام جهان، سخن روشني در آيات و روايات به چشم نمي‌خورد؛ امـا آن‌گـــاه کــه سخــن از دوران آخرالزمان به ميان مي‌آيد، همواره به دو پديدة بسيار مهم و بزرگ اشاره مي‌شود:
1. ولادت و برانگيخته شدن پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) در جايگاه واپسين فرستادة الهي؛
2. ظهور و قيام موعود نجات‌بخش، حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف).
از اين رو شکي نيست اينک ما در دوران «آخِرالزمان» به سر مي‌بريم. اين دوران، داراي دو ويژگي مهمّ و اساسي است:
نخست: آخرين مرحلة زندگي در دنياست.
با سپري شدن اين دوران، زندگي در دنيا به پايان رسيده، مرحله‏اي ديگر در نظام آفرينش آغاز مي‌شود.
دوم: اين دوران، خود به دو بخش با ويژگي‌هاي خاص تقسيم مي‌شود.
يك. دوراني سراسر انحطاط اخلاقي، ستم و بيداد؛
دو. دوراني سرشار از معنويت در پرتو حكومت شايستگان.
بنيان‌هاي كلي باور به اين دوران را همة مذاهب و گــــروه‌هــاي بـزرگ اسلامي پذيرفته‌اند، ولــي در راستاي وابستگي اين دگرگوني‌ها به ظهور و قيام حضرت مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نيز ويژگي‌هاي شخص آن مصلح جهاني، ديدگاه‌هاي ناهمگوني پديد آمده است.
شيعة دوازده امامي، با بهره‌گيري از آموزه‌هاي پيشوايان معصوم (عليهم السلام) حضرت ‏مهدي (عليه السلام)را موعود امت‏ها و حكومت ايشان را نيکوترين فرجام زندگاني انسان‌ها بر زمين مي‏داند. در اين نگاه، با ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، افزون بر بهره‌مندي مردمان آن دوران، برخي از نيك‌ترين و صالح‌ترين و نيز بدترين و تبه‌كارترين انسان‌ها كه پيشتر از دنيا رفته‌اند، به دنيا باز مي‏گردند، تا شايستگان، از برپايي حکومت عدل و قسط شادمان، و تبهکاران، از آن عدل جهاني آزرده خاطر گردند.  و دنيا، همچنــــان بــر مدار دادگري خواهد گشت، تا زندگي دنيايي ‏پايان ‏يابد.
پيشوايان معصوم (عليهم السلام)، با الهام از وحي الهي و سرچشمه‌هاي آن، پيوند مهدويّت و آخِرالزمان را به روشني بيان کرده‌اند:
رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «دنيا به انجام نمي‏رسد؛ مگر اين‌كه امت مرا مردي رهبري كند كه از اهل‌بيت من است و به او مهدي گفته مي‏شود.» 
اميرمؤمنان علي (عليه السلام) نيز بر منبر مسجد كوفه فرمود: «اگر از دنيا بيش از يك روز باقي نماند، خداوند سبحان آن روز را چنان طولاني خواهد كرد، تا اين كه مردي از خاندانم برانگيخته شود.» 



یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : فرشید میجانی

شرايط و علائم ظهور

در بخش‌هاي پيشين اين سلسله نوشتار، توضيح داده شد كه ظهور امام مهدي عجل الله تعالي فرجه را - علي‌رغم

برخورداري از تأييدات الهي- نمي‌توان معجزه‌آسا و ما فوق طبيعي خواند؛ از اين رو، اين نهضت بزرگ، هم‌چون ساير نهضت‌هاي گذشتة تاريخ، نيازمند زمينه‌ها و بستر‌هاي خاص خود است.
با تأمل در نهضت‌هاي موفق و ماندگار تاريخ، مي‌توان دريافت كه كام‌يابي و ماندگاري چنين جنبش‌هايي، مرهون وجود چهار عنصر مهم بوده است:

 

 

1. عنصر رهبري؛ به عنوان رأس هرم نهضت كه مديريت جريان نهضت را بر عهده دارد؛
2. عنصر برنامه؛ كه آرمان‌ها و اهداف نهضت و نيز سياست‌هايي كه موجب دست‌يابي به آن‌ها مي‌شود، در آن گنجانده شده است و بر اساس آن، در مقاطع مختلف، تصميم‌هاي مناسب اتخاذ مي‌گردد.
3. عنصر اقبال عمومي كه تأمين كنندة مقبوليت نهضت است و بدون آن، وجود رهبري، نيرو و برنامه، حتي در عالي‌ترين شكل ممكن، مؤثر نخواهد بود.
حال بايد ديد نسبت عناصر چهارگانة ياد شده، با نهضت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه چيست؟
1. در نهضت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه عنصر رهبري و مديريت، به كامل‌ترين وجه ممكن فراهم است؛ چرا كه اين جنبش، توسط شخصيتي مديريت مي‌شود كه از نظر اخلاقي، علمي و توانمندي‌هاي مديريتي هم‌طرازي ندارد.
جامعة بشريت از ره‌گذر درك فرازها و فرودهاي بسيار در طول تاريخ و نيز دست و پنجه نرم كردن با سختي‌ها و مصائب، بالأخره خواهد آموخت كه براي داشتن جامعه‌اي سالم و مطلوب، نمي‌توان به يك قانون كامل اكتفا كرد ـ كه البته، انسان جداي از وحي، حتي از وضع چنين قانوني نيز عاجز است ـ بلكه بايد فهمي معصومانه از قانون داشت و معصومانه، برنامه‌ريزي كرد و معصومانه، آن را به اجرا در آورد و امام مهدي عجل الله تعالي فرجه، تنها شخصيتي است كه در او مي‌توان عنصر عصمت را سراغ گفت.
او رادمردي است كه از دو عنصر «آگاهي» و «آزادي» به بهترين وجه ممكن، برخوردار است. آگاهي از تمام حقايق هستي و راه‌ها و چاه‌هايش، و آزادي از تمام قيد‌ و بندها و خودخواهي‌ها و هواها؛ و عصمت، چيزي نيست جز تلاقي آگاهي و آزادي. او از تمام حقايق هستي آگاه است و از اين رو در تعيين مسير حق و نشان دادن شاه‌راه‌هاي سعادت، به خطا نمي‌رود و از امكانات، به نفع خود و وابستگان خود بهره نمي‌گيرد. امام رضا عليه السلام ، اين حقيقت را چه زيبا ترسيم كرده‌اند:
«... يكون اعلم الناس و احكم الناس و اتقي الناس و احلم الناس و اسخي الناس و اعبد الناس ...»[1]
2. دومين عنصري كه در نهضت جهاني امام مهدي عجل الله تعالي فرجه فراهم خواهد بود، عنصر برنامه است. برنامة امام مهدي عجل الله تعالي فرجه، در حقيقت، برگرفته از قرآن و سنت پيامبر اكرم صل الله عليه و آله مي‌باشد. ايشان خواهد كوشيد تا قرآن را - كه آخرين نسخة پيچيده شدة الهي، براي درمان دردهاي بشريت و سعادت اوست- محور تمام فعاليت‌هاي خود قرار دهد و آموزه‌هاي آن را چه در امر نهضت و چه در امر حكومت، نصب العين خود قرار دهد. هم‌چنين، در كنار قرآن، از سنت پيامبر اكرم صل الله عليه و آله نيز به عنوان عالي‌ترين تفسير معصومانة از قرآن، بهره خواهد گرفت و در امر تربيت، هدايت، مديريت و ساير شئون، از آن پيروي خواهد كرد.
امام علي  عليه السلام در اين باره چنين فرموده‌اند: «يعطف الهوي علي الهدي اذ اعطفوا الهدي و يعطف الرأي علي القرآن اذا اعطفوا القرآن علي الرأي ... فيريكم كيف عدل السيرة و يحيي ميت الكتاب و السنة»؛[2]
«هنگامي كه هدايت‌ها را تابع هواها كنند، او خواسته‌ها را تابع هدايت مي‌كند و هنگامي كه قرآن را تابع نظريه‌ها ‌كنند، او نظريه‌ها و انديشه‌ها را تابع قرآن مي‌سازد... پس به شما سيرت عادلانه را نشان خواهد داد و كتاب و سنت پيامبر صل الله عليه و آله را احيا خواهد نمود».
هم‌چنين، آن حضرت در جايي ديگر فرموده‌اند: «لايترك بدعة الما ازالها ولا سنة الما اقامها»؛ [3]
«بدعتي نمي‌ماند، مگر اين‌كه آن را نابود مي‌كند؛ و سنتي نمي‌ماند، مگر اين‌كه آن را احيا مي‌نمايد».
امام باقر  عليه السلام نيز در اين رابطه مي‌فرمايند: «فيدعو الناس الي كتاب الله و سنته نبيه صل الله عليه و آله»؛[4]
«پس مردم را به سوي کتاب خدا و سنت پيامبرش عجل الله تعالي فرجه دعوت مي‌نمايد».
بنابراين، امام مهدي عجل الله تعالي فرجه پيرو سنت پيامبر گرامي اسلام عجل الله تعالي فرجه خواهد بود و از سيره و روش آن حضرت، تخطي نخواهد كرد؛ چراکه سعادتمندي بشر، در گرو احياء آن‌هاست. ايشان، دنيايي سرشار از خوبي‌ها و زيبايي‌ها را از مسير احياء همين سنت‌هاي فراموش شده و ارزش‌هاي بر زمين مانده، بنا خواهد نهاد و روزگار تاريک جهل و ظلمت را بر خواهد چيد.
به اميد آن روز.



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عصر ظهور و آدرس farshid72.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

Alternative content